Geoblog.pl    bezetka    Podróże    Indie 2011    co mozna porabiac w Mc Leod Ganji

co mozna porabiac w Mc Leod Ganji

Indie
Indie, Dharamsala
Przejechano 12091 km

Wczoraj poszłam na spacer do wioski Jagibara ( Dzagibara) gdzie znajduje się biuro rzadu tybetańskiego na uchodźstwie, biblioteka tybetańska, siedziba tybetańskiej wyroczni Nekung Gompa i centrum medycyny tybetańskiej Man Tse Kang. Piękną droga: ośnieżone szczyty gór, dolina z polami ryżowymi, owocowe drzewa obsypane kwiatami, wysokie sosny, ptaki, łopoczące na wietrze tybetańskie flagi modlitewne.
Przy bibliotece jest coś w Buddyjskiego Uniwersytet i można tu studiować języki ( angielski, tybetański, hindi itd) oraz filozofię buddyjską. Z kolei w centrum medycyny tybetańskiej można się leczyć, studiować ja razem z tybetańska astrologią albo zrobić zakupy sklepiku. Zakupiłam miedzy innymi ziółka na polepszenie inteligencji u dzieci i odstresowujące kadzidła. Centrum medyczne w Dharamsali właśnie świętuje 50 -lecie. Z tej okazji była ciekawa wystawa. Wisiało mnóstwo medycznych tanek ( malowidła tybetańskie) i prezentowano ziołowe lekarstwa i amulety. Nie mogło zabraknąć zdjęcia Dalai Lamy i mandali usypanej z piasku w centrum ekspozycji.
Wieczorem poszłam do L.I.T. na pokaz dokumentalnego filmu o Tybecie pod tytułem "Cry of Snow Lion" oraz "Leaving Fear Behind". Łzy płynęły mi po policzkach. Można sobie obejrzeć fragmenty na youtubie. Ten drugi film zrobiło dwóch Tybetańczyk tuz przed Olimpiada w China w 2008r. Jeździli po Tybecie i pytali ludzi co myślą o tej Olimpiadzie i o sytuacji w kraju. Chińczycy dostali pozwolenia na Olimpiadę, bo obiecali poprawę sytuacji w Tybecie. To wszystko oczywiście było kłamstwem.10 marca 2008 coroczna demonstracje upamiętniające dzień wkroczenia chińczyków do Tybetu była tak brutalnie potraktowane, że wywołało to największe zamieszki w Tybecie od czasu powstania w 1959 roku. Autorów filmu zamknięto w więzieniu i trzymają do dziś.
Dziś rano wybrałam się do świątyni. Miałam okazje zobaczyć tradycyjny sposób w jaki tybetańscy mnisi debatujących na temanaty buddyjskie.
Śmiesznie to wygląda , bo dożo krzyczą i klaszczą. O 14.00 poszłam do Tushita Indtitute na film o Kyantse Rimpocze, który ,miedzy innymi, był nauczycielem Dalai Lamy. Tytuł: "Brilliant Moon". bardzo piękny film, polecam.
Tushita mieści się w wiosce Daramkot powyżej McLoad Ganj. Można zrobić pętle przez góre porośnięta świerkowym lasem i wrócić przez wioskę Bagsu.