Zrobiliśmy wypada rikszami z Waranasi do Sarnath. Tutaj Budda wygłosił swoje pierwsze kazanie zwane I obrotem Kola Dharmy ( mądrości) po osiągniecie oświecenia w Bodhgai. Najpierw zaliczyliśmy śniadanie w lokalnej knajpce a następnie odwiedziliśmy klasztor Trungu Rimpocze, w którym dwa lata temu byłam na wykładach jego świętobliwości Karmapy. Teraz było tu cicho i spokojnie. Mnisi maja wakacje albo są Bodhgai na Kagyu Monlam. Pomedytowaliśmy w świątyni, odwiedziliśmy sklepik buddyjsko -tybetańskimi różnościami. Trungu Rimpocze jest świetnym nauczycielem i napisał mnóstwo książek o tematyce buddyjskiej. Zrobiliśmy korę ( czyli obeszliśmy świątynie dookoła zgodnie z ruchem wskazówek zegara) Wypiliśmy czaj i wyruszyliśmy do Stupy Mądrości zbudowanej dokładnie w miejscu gdzie siedział Budda kiedy wygłaszał kazanie. Ponieważ obecnie jest to ''archeological side" należny kupić bilet za 100 Rs. W spokojnym zazwyczaj Sarnath były dzikie tłumy hindusów bo akurat była niedziela. Potężną konstrukcję, która obecnie ma wysokość 34 i średnica 28,3 metrów postawił w 249 r. p.n.e. indyjski władca Asioka, który Buddyzm uczynił religia państwową. Budowlę okrążają rytualnie grupy buddyjskich pielgrzymów, a na pobliskim plocie zawieszają flagi modlitewne. Buddyści z Azji Południowo-wschodniej przyklejają płatki złota obok tabliczek zakazujących ich przyklejania. Kult jest silniejszy niż świecka idea, że to miejsce to tylko archeological side. Dla Buddystów tutaj wszystko się zaczęło. Według astrologii buddyjskiej stupy mają pozytywny wpływ na pole mocy wszechświata. Dobrze jest usiąść i pomedytować tutaj, co też uczyniliśmy. W bezpośrednim sąsiedztwie Stupy znajdują się ruiny świątyni miejsca pobytu Buddy. Przed wejściem do budowli widać pozostałości Kolumny Asioki, która mierzyła kiedyś 20 metrów wysokości. Jej sławny kapitel znajduje się obecnie w pobliskim Muzeum Archeologicznym. Rzeźba przypomina kształtem kwiat lotosu; składa się z czterech lwów symbolizujących cztery szlachetne prawdy buddyzmu. Stoją tyłem do siebie na symbolicznie przedstawionym Kole Dharmy. W okolicach stupy Towarzystwo Mahabodhi zbudowało świątynie kompleks światynno -klasztorny i zasadziło drzewo uważane za potomka figowca z Bodhgai, pod którym Budda dostąpił oświecenia. Rózne szkoły buddyjskiej z wszystkich niemal krajów buddyjskich zbudowały w okolicy swoje świątynie, noclegownie dla pielgrzymów i niewielkie klasztory. Zajmuje się też świątynia dźinijska. Co jakiś czas maja tu miejsce ważne święta i praktyki religijne.